Tuesday 30 December 2008

PERSEKOLAHAN 2009!

Dalam masa percutian ini, aku ambil kesempatan shopping barang keperluan untuk anak-anakku untuk persekolahan 2009 nanti. Tahun 2009 nanti anak-anakku iaitu Nurul Izzatul Ameerah (Kak Yong) akan berada di Form 4, Nur Izzatul Alia Aishah, form 2, Ahmad Ariff Izz Taufiq Darjah 2 manakala yang bongsuku puteri Nur Aina Sofeyya akan memasuki Darjah 1.

Preparation untuk mereka ni bukan senang tau, pening dan penat! dari JJ Sunyway Pyramid, ke Mid Valley, kedai di Taman Medan, Old Town PJ dan last Seksyen 14 PJ. Ye la cari saiz kasut untuk mereka. BATA tak stok size untuk Ariff. Piya aku pilih Pallas. Pakaian pilihan ku dari jenama CANGGIH. Memang ia berkualiti cuma seluar untuk Ariff aku terpaksa beli kat Professor di Mid Valley. Mahal tetapi berbaloi coz seluar Ariff mudah koyak jika beli yang biasa. Kak Yong dan Alia cuma aku beli baju sahaja coz kain mereka masih elok lagi, so jimatla sikit. Kasut untuk mereka berdua cuma sepasang sorang. Ok la, kena bajet coz banyak lagi perkara yang menanti..yuran, alatulis, buku-buku tulis, tu pun mujur dan syukurlah buku teks dapat free. Terima kasih pada kerajaan!!
Bila ku renung kembali zaman silam aku..jauh sekali! dulu aku untuk mendapatkan peralatan sekolah amat susah.  Aku masih ingat alam persekolahan pertama aku tahun 1973.  Bag sekolah ku hanya bag plastik 'aji no moto', pencil box tak ada.  Pensil dan pemadam taruk dalam beg plastik bercampur dengan buku-buku.  Tiapkali nak menulis terkial2 mencari pensil, pemadam dan pembaris.  Kasut yang tokwan ku beli ialah kasut plastik.  Bila musim hujan, berbunyi-bunyi kasutku..Tapi sekarang..jauh bezanya..aku berjanji tidak mahu anak2ku susah macam aku dulu..



Pink for Piya, blue for Ariff

No comments: