Saturday 27 December 2008

ROMBONGAN JKK KAMPUNG MARAS KUALA TERENGGANU

25 & 26 DISEMBER 2008 (THURS & FRI) - Rombongan seramai 40 orang ini diketuai oleh abang ipar aku, Encik Dilah Haji Muhamad. Dia minta tolong aku uruskan penginapan dan lunch pada 26 Disember. KL International Hotel KL adalah tempatnya coz kebiasaan rombongan dari Pantai Timur KLIH adalah tumpuannya. Sesuai coz Chow Kit adalah tempat sebutan orang2 kampung.

Malam aku bawa rombongan ke ALAMANDA dan DATARAN PUTRAJAYA. Kak Long (Shima) dengan seikhlasnya sponsor makan malam 'manja-manja' iaitu mee goreng dan bihun goreng..jerr..!aku tukang goreng jer. Dan kemestian aku sponsor juga ROTI JOHN TERSEDAP DI DUNIA - dapatkanlah di Taman warisan Putrajaya. Aku memang suka roti john di TWP nih. Walaupun aku dok di Petaling Jaya, demi roti john TWP aku sanggup p! budak-budak roti john dah cam muka aku nih! dan diakui oleh rombongan 'cik kiah' Kampung Maras-licin! mee dan bihun aku pun licin!Alhamdulillah!tak membazir. Seronok tenguk mereka. Kebanyakkan orang kampung aku ni tak pernah datang Putrajaya. Yang lucunya ada yang terkena masa kat Alamanda - "abih pitih aku, kopi RM7 secawan, dah la pahit!!." kahkahkah riuh rendah..aku rasa "li" dah minum, kalau tak Coffee Bean atau Star Buck! Belum lagi kisah-kisah kat dalam bilik hotel!!

26 Disember - aku masak makan tengahari untuk mereka. Mereka bertolak ke Genting Highland dulu. Aku dari PJ bersama masakan. Kul 4 petang baru dapat makan kat ruang di Hotel First World. Menu aku : Masak lemak cili api pucuk paku bersama udang, ayam goreng halia, sayur goreng campur, ikan masin dan desert 'caramel'. Masing-masing kelaparan, 'habis licin' lagi! Pelancong yang lalu lalang semua tenguk gelagat rombongan yang sangat happening! walaupun hujan turun agak lebat jugak la..tapi bab makan tak hirau itu semua. Ye la, orang datang ke Genting Highland, datang bawak badan dan duit jer..tapi kami dengan periuk belanga!! kekehkeh! Yang penting orang kampungku dapat kenal Genting Highland!. Last sekali kami semua naik 'cable car' RM5/pax. Riuh rendah dalam Cable Car terutama mak sedara (mak su yoh) aku yang tak habis2 membaca ALFATIHAH begitu juga dengan anak2 aku sentiasa ingatkan ALLAH SWT sepanjang dalam cable car. Memang gayat, bayangkan 4km panjangnya perjalanan cable car. Kenangan bersama rombongan tak akan ku lupakan. Hanya itulah cara aku dan suamiku meraikan kedatangan mereka. Walaupun semua mengucapkan terima kasih pada ku, namun yang penting jua rombongan tersebut happy. Aku buat itu semua bukan hanya untuk diberi ucapan terima kasih tetapi dengan penuh keikhlasan dan moga diberkati oleh ALLAH SWT. Kami berpisah pukul 6.00 petang di Genting Highland. Semoga dapat berjumpa lagi jika dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Selamat tahun baru 2009!


Cable Car: Jarak 4km

No comments: