Sunday 30 August 2009

Catatan Manja dinihari di bulan Ramadhan..

Ramadhan tahun ini amat bermakna bagiku.. Allah swt memberiku kesihatan yang baik untukku mengerjakan solat Tarawih.  Kepenatan menyediakan juadah di bulan yang mulia ini untuk suami dan anak-anak kesayangaku tidak mematahkan jiwa imanku untuk mengerjakan solat yang ditunggu-tunggukan oleh umatMU.

Lebih membahagiakan aku, puteri-puteri dan putera kesayanganku dengan senyum manis dan penuh kegembiraan menuju ke Masjid Sultan Abdul Aziz Petaling Jaya untuk sama-sama menunaikan solat Tarawih.  Ya Allah, syukur ke hadrat Ilahi dengan limpah kurniaMu serta kenikmatan yang Engkau berikan kepada kami sekeluarga.  

Sehingga ke hari ke 8 ini azamku untuk tidak membeli lauk-pauk di luar untuk berbuka puasa dapat dilunaskan.  Tidak seperti tahun-tahun sebelum ini aku kebanyakkan membeli lauk di luar dek kerana ketidak sempatan dan kepenatan untuk memasak.  Tetapi kali ini, sudah hari ke-8 aku memasak makanan dan kuih kegemaran suami dan anak-anakku kecuali pada hari aku berbuka puasa di atas jemputan Air Asia di Le Meridien Hotel pada puasa ke-3 hari itu.

Aku rasa amat terharu dan bangga, bila puteri bongsu ku dan puteraku Ariff Izz Taufiq dan Aina Sofea (Piya) berpuasa penuh.  Setiap malam aku selalu bercerita tentang nikmatnya berpuasa dan Allah Taala amat menyukai dan menyayangi orang2 yang berpuasa...Piya senyum manis dan 'abang' panggilan untuk puteraku penuh kusyuk mendengarnya..TETAPI 'abang' minta aku belikan PSP (games) untuknya bila dia tunaikan 30 hari puasa.  'mahal' tuh!..detikku..nampaknya bajet lari lagi la raya tahun ni..Insyallah jika ada rezeki lebih aku akan tunaikan permintaan puteraku itu..

Nikmat solat tarawih menghadap Tuhan yang Esa dengan rohani yang khusyuk bersama keimanan, kehambaan dan ketaqwaan. Begitu nikmatnya bulan Ramadan ini nikmat yang tiada terhingganya, terasa insaf, terasa hamba terasa asyik, terasa bertuhan, terasa cinta...

6 comments:

nosa said...

selamat berpuasa kak rose. suka baca catatan kak rose..sempena bulan ramadan nih.
sempat akak masak tuk family..alhamdulilah..mesti la anak2 suka..mak yg masak..
tahniah sebab dpt buat solat terawih..anak2 sekali..
p/s : saya beli notebook to RM1349 kat PC fair PIKOM ari tuh kak..ok la..leh ler baca2/browse internet..
selamat menempuh ramadan almubarak..dah shopping raya?? langsir baru ker tahun nih..hehe

nosa said...

mana comment saya..dah key in..tapi dah tak da..huahuahua..
kena type lagi..

Rosmawati Idris said...

tq nor..ala catatan manja2 gitu..time susah nak tidur..a'a Nor, seronok sangat solat Terawih..anak2ku kata, best ibu coz ada makan2 (after solat)hehehe..

Rosmawati Idris said...

murahnya Nor beli..tapi akak tak ada bajet la nak beli. Puteri 'sleeping beauty' akak tu dok jugak suruh akak beli..ye la remaja skarang. Langsir? yg beli kat jakarta dulu pun tak berjahitlagi!! Malas rasanya nak tukar, malas nak tanggal!! Nor, anak2 akak ada blog jugak..hehehe.malam2 ikut turn nak update blog..keluarga Blogger!!!hehehe.

nosa said...

kak..saya tahu anak akak ada blog..dah baca dah..hehe..bagus, at least they learn something from here..bukan takat tulis kosong aje kan..ada gak manafaat yg lain..mcm pandai karang cerpen (short story), essay kerr..kan..think positive.. kak ..saya ni dah tua bangka baru kenal suma blogging world nih kak .. dan dah umur 37 nih baru merasa dpt notebook..huahuahua// anak2 zaman sekarang.. minta terus dapat..insyallah kalo dia rajin & pandai belajar & akak ada rezeki .. mesti akak belikan..kan..kan.. :-)

Rosmawati Idris said...

a'a betul la Nor, budak2 skrg memang terror bab2 macam ni. Tapi akak pantau jugak, ye la nanti entah apa2 mereka tulis dan add gambar. Alia (adik) pandai sikit dari kakaknya (Kak Yong) dalam hal2 nak setting blog nih! Dia jugak yang setup face book akak! hehehe..orang lain dah ke langit dengan facebook..akak baru nak merangkak..hehehe..alal Nor pun apa kurangnya..nor kan 'sifu' akak!